Досвід роботи





Формування пізнавальних інтересів учнів на уроках правознавства

Моє педагогічне кредо: «Здатен навчати той, хто вчить цікаво»

           Зацікавити учнів навчальним предметом допомагає мені особистий інтерес до нього, адже тільки захоплений своєю працею вчитель може схвилювати клас, прикувати увагу учнів до здобуття знань.
            Працюючи з школярами, прагну побудувати свій урок так, щоб учні відчули себе справжніми дослідниками.  А тому намагаюся дбайливо добирати матеріали, заздалегідь  визначаю цікаві запитання і завдання, імпровізую, шукаю правильний підхід до кожної теми, постійно удосконалюю власну методику навчально-виховної діяльності. А коли виникають якісь проблеми, то гортаю сторінки праць вітчизняних і зарубіжних педагогів – технологів правової освіти.
            Актуальність досвіду, його практична значимість полягає в  формуванні пізнавальних інтересів  учнів, які підводять їх до пошуків, здогадок, до самостійної творчості.
            Прагну на уроках виховувати в учнів почуття патріотизму і правосвідомості, формувати громадянську компетентність і навички захисту власних прав і свобод у повсякденному житті, розвивати уміння логічно мислити і послідовно та доказово викладати матеріал з правових проблем, вчити учнів працювати в парах і в групах.
            Інноваційна значимість полягає у проведенні уроків,  де  панує  ділова, творча атмосфера, де бажання учнів міркувати б’є ключем, де вони охоче вступають в діалог з учителем, один з одним, авторами тих чи інших теоретичних концепцій і положень. Адже хороший урок, як правило, завжди вирізняється тим, що він насичений різноманітними навчальними ситуаціями, і кожна з них викликає в учнів велику кількість запитань, сумнівів, здивування, а часом і настороженість.
У своїй роботі, використовую ефективні підходи, які направлені на те, щоб залучати учнів у активне, спільне і засноване на критичному аналізі навчання. Педагогічні форми і методи включають у себе спільну групову роботу, дебати, рольові ігри, дискусії, індивідуальні й групові творчі роботи. Ці методи навчання не тільки підвищують інтерес учнів до предмету, але й забезпечують глибоке засвоєння змісту навчального матеріалу. З учнями постійно проводжу дискусії, підбираючи цікаві питання. Це робить атмосферу в класі демократичною, творчою, емоційною.
З метою стимуляції пізнавального ставлення до навчання, розвитку творчого і продуктивного мислення, вміння спілкуватися один з одним,  використовую  такі форми і методи навчання, які сприяють кращому засвоєнню матеріалу, підвищують якість знань, умінь і навичок. Для досягнення цієї мети урок будую таким чином, щоб він був не лише цікавим, але і не перевантаженим для учнів. Ефективність його зросте, коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання.
У своїй педагогічній діяльності застосовую компютер на різних етапах уроку. Інформаційні технології використовую в роботі з мультимедіа. Однією з найпоширеніших форм використання мультимедійних матеріалів є комп’ютерна презентація. Практикую форму подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких представлені таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації.
У процесі роботи використано основні теоретичні засади розвитку освіти в Україні, які викладено в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, у Національній стратегії розвитку освіти  Україні в XXI ст., в інших нормативних документах.
Основою теоретичної та методичної бази  досвіду становлять роботи фахівців різних сфер  діяльності. Психолого-педагогічні аспекти творчої особистості досліджувались у роботах А.Маслоу,  категорію впровадження педагогічних технологій та інновацій у працях О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, О. І. Коберник,  особистісно-орієнтованого підходу І. В. Шостак, методу проектів О. О. Косогова, технологію проведення інтерактивних вправ та ігор у розробках В. В. Ягоднікової та Г. М. Кучерова . Цікавими є дослідження С. Трубачової, В. О. Пунської, В. К. Буряка, які піднімають питання про те, як навчити дитину учитися, які вміння і навички їй будуть необхідні в самоосвітній діяльності.
Розкриваючи технології реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових, усвідомлюю, що сучасний учитель повинен стати конструктором нових педагогічних ситуацій, нових завдань, спрямованих на використання узагальнених способів діяльності, формуванні навичок та вмінь, вихованні національної свідомості, розвитку проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентностей.
Розкриваючи запропоновані інновації щодо організації навчально-виховного процесу  намагаюсь, при вивченні теми чітко дотримуватися послідовності викладання матеріалу, щоб максимально активізувати пізнавальний потенціал учня за рахунок узагальнення вивченого, створити умови для творчої імпровізації.
Перш за все так сплановую урок, щоб учні чітко усвідомили його мету, завдання і очікувані результати. А отже, одразу ставлю перед ними проблемні питання: «Чи тотожні поняття право і свобода?», «Чи потрібен людям правовий зв'язок з державою?», «Як ви розумієте суть демократії?» та інші.
Підбираю епіграфи до уроку, які є як я вважаю, своєрідною «шпаргалкою» для учнів. Як от: «Цінність держави визначається цінністю її громадян» Дж.-С. Міль; «Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані» Сенека; «Демократія - це народне правління, яке здійснюється народом та для народу» Авраам Лінкольн та інші. Евристична бесіда за епіграфом – добрий підсумок уроку, вона дає змогу побачити, як діти зрозуміли матеріал, що винесли з заняття. Залучаю учнів під час уроку до роботи з підручником та іншими джерелами. Учні працюють з текстами Загальної Декларації прав людини, Конституції України, інших міжнародних і державних правових актів. Всіляко стимулюю учнів до роботи з «першоджерелами», а також з періодичними виданнями. Наприклад, заохочую до пошуку в газетах проблемних юридичних ситуацій з питань прав людини, цікавих правових ситуацій.
Саме розв’язання юридичних задач, вирішення проблемних ситуацій на більшості уроків стають основою тих елементів структури уроку, де ми вивчаємо новий матеріал. Тут є можливість залучити учнів до творчого пошуку, щоб вони могли відчути себе в ролі судді, прокурора, адвоката, ученого-правознавця.
Постійно змінюю і форми роботи над вирішенням юридичних ситуацій – індивідуально, у парі, малими групами, всім класом.
За допомогою різноманітних методів і форм навчання намагаюсь реалізувати ідею «педагогічної співпраці», створити умови навчання, які допоможуть учням самим відкрити нове, розвинути власні думки, ідеї, відчуття національної гідності. Моя робота з учнями будується на взаємодії, яка спрямована на спільне конструювання навчальної діяльності, на вміння використовувати здобуті знання у різних сферах життєдіяльності.
На уроках правознавства використовую розповіді з елементами бесіди, учні складають порівняльні таблиці, розв’язують проблемні ситуації, працюють над створенням учнівських проектів, презентацій. Аналізують правові ситуації, пишуть твори-роздуми на правову тематику, розв’язують юридичні задачі різного рівня.
Результатом моєї педагогічної діяльності є високий рівень знань учнів, який підтверджується позитивною динамікою результатів навчання за останні п’ять років роботи. Мої учні є призерами районних етапів Всеукраїнських олімпіад з історії та правознавства, учасниками  різноманітних Всеукраїнських конкурсів.
У 2009-2010 н.р. Кравченко Альона, учениця 10 класу, посіла ІІ місце в районному етапі Всеукраїнських олімпіад з правознавства, а також ІІ місце в районному огляді-конкурсу «Історія мого діда». Теплюк Наталія, учениця 11 класу, посіла ІІІ місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу захисту науково-дослідних робіт учнів-членів МАН (секція «Правознавство»), а також ІІІ місце в обласному Всеукраїнському конкурсі «Об’єднаймося ж брати мої” (номінація «Історія України і державотворення»).
У 2010-2011 н.р. Кравченко Альона, учениця 11 класу, посіла ІІ місце в районному етапі Всеукраїнських олімпіад з правознавства та І місце в районному турі Всеукраїнської історико-географічної експедиції «Історія міст і сіл».
У 2012-2013 н.р. Швалюк Ігор, учень 11 класу, посів ІІІ місце в районному етапі Всеукраїнських олімпіад з історії; І місце в районному етапі Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» та ІІ місце в обласному етапі цього конкурсу.
У 2013-2014 н.р. Шевченко Дарина, учениця 11класу, посіла І місце в районному турі Всеукраїнської історико-географічної експедиції «Історія міст і сіл».
На мою думку, головною проблемою в процесі навчання є низька активність учнів, ізоляція і відторгнення частини учнів через негативні стосунки в класному колективі та наявність у ньому деструктивних лідерів, тому я завжди прагну створити в класі атмосферу довіри, взаємодопомоги, відкритого, доброзичливого спілкування.
Однією з проблем  та труднощів які виникають під час навчання, є обмеженість часу викладання правознавства, розв’язання даної проблеми здійснюється за рахунок варіативної складової.

Отже, я вважаю, саме в сучасних умовах глобалізації, що характеризується стрімким розвитком високих технологій потрібно постійне удосконалення способів і моделей передачі знань, пошук альтернативних видів навчання, розвитку творчих здібностей учнів, їхніх загальних компетентностей. Потрібно тільки вміло їх шукати і використовувати в своїй роботі. Це принесе користь дітям і насолоду від плодів своєї роботи вчителю.

Немає коментарів: